Ponieważ lekcje z działu ,,Wyrażenia algebraiczne" są trochę nudne, opracowałam temat o jednomianach w oparciu o domino matematyczne. Uczniowie bardzo chętnie układają kostki domina.
Temat :
Jednomiany ( klasa I Gim.)
Cele lekcji:
Uczeń pozna pojęcia:
- Jednomian
- Współczynnik liczbowy jednomianu
- Jednomian uporządkowany
- Jednomiany podobne
Uczeń doskonali umiejętność
- Działań na potęgach
- Porządkowania jednomianu
- Wyszukiwania jednomianów podobnych
- Współpracy w grupie
Sposób pracy:
- praca z całą klasą
- praca w grupach
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne
- kartoniki do gry w ,,Domino’’
Przebieg zajęć
1.Przed lekcją przygotowanie izby lekcyjnej do pracy w grupach (ustawienie ławek i umieszczenie oznaczeń grup)
- Zanim uczniowie wejdą do klasy przydział do grup (losowanie).
- Podanie tematu nowej lekcji.
- Zapisanie notatki, która obejmuje nowe pojęcia: jednomian, współczynnik liczbowy jednomianu, jednomian uporządkowany, jednomiany podobne oraz podanie przykładów.
- Rozdanie kopert grupom - ,,Domino matematyczne’’.
- Praca w grupach
a) porządkowanie jednomianów i zapisanie uporządkowanego jednomianu na kartonikach domina
b) wyszukiwanie jednomianów podobnych
c) układanie kostek domina, które łączą się wyrazami podobnymi-
(w tym czasie nauczyciel obserwuje pracę grup)
7. Podsumowanie
8. Dyskusja, które jednomiany sprawiły największą trudność.
9. Samoocena i ocena pracy grup.
10. Praca domowa
a) zadanie 1,2 ,3 ze strony 131 (podręcznik)
b) chętni uczniowie mogą opracować domino matematyczne z wyrazami podobnymi
Początek
|
5a10
|
a32a2a5 =
|
5xy2
|
yyx ∙ 8 =
|
x2y5
|
x2y2y3 =
|
a4∙0 =
|
y ∙ 0 =
|
x∙6y3 =
|
xy3 ∙ 4 =
|
5x∙2y =
|
xy ∙ 6 =
|
1a2x∙2yx2 =
|
x3a ∙ 2ay =
|
y43ya =
|
y2 ∙ 3a ∙ 4 =
|
xa3∙3x∙42a2 =
|
2a4x2a =
|
4x2ayz3 =
|
xx ∙ 1za ∙ 3yz2 =
|
6y4az2a =
|
33 ∙ 4a2y3zyz =
|
x∙52x3zyx =
|
3xyx ∙ 5x2xz =
|
(-x)∙(-x)∙4y =
|
9x2y
|
z∙5xx(-a)∙7 =
|
-x2az =
|
xz∙4x3 =
|
x ∙ 6x ∙ 7x2z =
|
x2y∙65y2 =
|
12yx2yy1 =
|
2(-z)3a2 =
|
-32az2az =
|
a2(-z)∙2 =
|
-aa ∙ 6z ∙ 4 =
|
y∙7x2z4y =
|
x∙6x zz3yy =
|
Koniec
|
Opracowała: mgr Ewa Chojwa - nauczyciel matematyki w Gimnazjum nr 26 w Łodzi